loading...
هر چی که عشقت کشید
سروش امیری بازدید : 4 چهارشنبه 25 دی 1392 نظرات (0)

 

تاريخچه مختصري درباره شركت اپل

سيبي كه در گلوي خيلي‌ها گير كرد
يکشنبه 1 آبان 1390



اشاره:
نشریه عصر شبکه - شرکت اپل یک شرکت چند ملیتی است که در دره سیلیکون کالیفرنیا واقع شده و در زمینه طراحی و تولید محصولات الکترونیکی و نرم‌افزارهای کامپیوتری فعالیت دارد. میزان درآمد اپل در سال 2010 با 49400 کارمند مبلغی معادل 23,65 ميليارد دلار آمریکا بوده است...

 

شرکت اپل یک شرکت چند ملیتی است که در دره سیلیکون کالیفرنیا واقع شده و در زمینه طراحی و تولید محصولات الکترونیکی و نرم‌افزارهای کامپیوتری فعالیت دارد. میزان درآمد اپل در سال 2010 با 49400 کارمند مبلغی معادل 23,65 ميليارد دلار آمریکا بوده است.در اول آوریل سال ۱۹۷۶ اپل توسط دو جوان خوش ذوق و بلند پرواز به نام‌های استیو جابز و استفان وزنیاک که در آرزوی ایجاد تحولاتی عظیم در دنیا بودند، متولد شد. جابز و وزنیاک در سال 1970 در یک کمپ کار تابستانی که از سوی شرکت HP برگزار شده بود، با یکدیگر آشنا شدند. جابز که در طول آشنایی با وزنیاک متوجه توانایی‌های او در علم کامپیوتر شده و از قابلیت خود در تجارت و بازاریابی مطلع بود تصمیم گرفت تا دوست خود را برای تاسیس یک شرکت کامپیوتری متقاعد کند. بعد از موافقت وزنیاک آن‌ها برای راه‌اندازی شرکت به یک سرمایه اولیه احتیاج داشتند و هر کدام تلاش کردند تا آن را به نوعی تهیه کنند. استیو با فروش ولکس واگن و وزنیاک با فروختن ماشین حساب HP خود،  هردو باهم توانستند مبلغ 1250 دلار فراهم کنند و کارشان را از اتاق خواب خانه جابز آغاز کردند.


در سال 1976 آن دو نفر ساخت اولین کامپیوتر شخصی به نام اپل یک را بصورت دستی به پایان رسانده و آن را به بازار معرفی کردند. بخاطر علاقه وزنیاک به تکرار ارقام قیمت این کامپیوتر66,666 دلار اعلام شد. با فاصله چند ماه در همان سال، شرکت دستگاه اپل دو را معرفی کرد که این کامپیوتر به موفقیتی قابل توجه در بازار کامپیوتر‌های خانگی دست یافت  و اپل را به یکی از شرکت‌های مطرح در صنعت کامپیوتر‌های شخصی تبدیل کرد. در دسامبر ۱۹۸۰، اپل سهام خود را به صورت عام عرضه کرد و این امر صاحبان آن را به پیشرفت مالی بسیار خوبی رساند. همچنین شرکت، تولید اپل سه را آغاز کرد که این کامپیوتر بازتاب خوبی در بازار نداشت.


به مرور زمان اپل گسترده‌تر و بر مسئولیت‌های آن افزوده می‌شد، به همین خاطر جابز تصمیم به استخدام یک مدیر کارا به نام John Sculley گرفت. جان مدیریت شركت پپسی را بر عهده داشت و استیو او را تشویق کرد تا به عنوان مدیرعامل در اپل مشغول به کار شود. او برای متقاعد کردن جان شولی به او گفته بود که «دوست دارد در باقی عمرش آب شکر بفروشد یا دوست دارد در تحولات IT دنیا موثر باشد؟!»


در سال 1984 شرکت اپل یک مدل کاملا متفاوت از سری کامپیوترهای شخصی به نام مکینتاش را در زمان مسابقه Super Bowl، که هر سال برای انتخاب قهرمان لیگ فوتبال ملی آمریکایی برگزار می‌شود، به معرض نمایش گذاشت. در زمان استراحت، یک تبلیغ تلویزیونی پخش شد که در آن مکینتاش، اولین کامپیوتر شبیه به کامپیوترهای رومیزی کنونی دارای ماوس و رابط گرافیکی، نمایش داده می‌شد و شاید بتوان آن را یکی از جالب‌ترین تبلیغ‌های تلویزیونی تاریخ دانست. البته این کامپیوتر نیز به علت افزایش رقابت از سوی شرکت‌های دیگر به موفقیت خوبی دست نیافت.


در سال 1991 نوت‌بوک PowerBook اپل وارد بازار شد که توانست بسیار سود‌آور باشد، اما این دوران خوش خیلی زود، با ارايه  سیستم‌ عامل ویندوز توسط مایکروسافت به پایان رسید و اپل را تا مرز ورشکستگی كشاند. کم‌کم مدیران اپل به این نتیجه رسیدند که باید تغییراتی جدی در محصولات خود ایجاد کرده و آن‌ها را ارتقا دهند. در این دوره که جابز بخاطر برخی مشکلات درون سازمانی اپل را ترک کرده بود، با خرید شرکتش NeXT توسط اپل دوباره به عنوان مدیر عامل به شركت بازگشت تا يك‌بار ديگر سکان هدايت اپل به‌دست مدیری کارآمد برسد که از سال 1997 تاکنون آن را به خوبی اداره کرده است. او تحولات خود در اپل را از تغییر در سیستم عامل Macintosh  تا قطعات سخت‌افزاری اعمال کرد و در نتیجه اولین سری iMac را در سال 1998 به کاربران خود عرضه کرد. در سال‌های اخیر، این شرکت در زمینه‌های مختلف دیگری غیر از کامپیوترهای شخصی نیز وارد فعالیت شده که آن را بیش از پیش مطرح کرده است. اپل با معرفی دستگاه قابل حمل پخش موسیقی آی‌پاد، کامپیوتر لوحی آی‌پد، دستگاه موبایل آی‌فون، نرم‌افزار موسیقی دیجیتال آی‌تیونز، فروشگاه موسیقی آی‌تیونز و بسیاری از موارد دیگر، محدوده فعالیت خود را گسترش داده و توانسته طرفداران بسیاری را برای خود جذب کند. اخیرا مدیر عامل شرکت اپل، استیو جابز به‌علت بیماری از سمت خود استفاء داد و این موضوع موجب شده است که در همین مدت کوتاه سهام شركت به میزان 5 درصد کاهش پیدا کند.


نام و لوگوی انتخاب شده برای اپل دارای داستان جالبی است که اصلا به محدوده فعالیت آن مربوط نمی‌شود. نام تجاری اپل خیلی ساده توسط استیو جابز انتخاب شد. او که از رژیم غذایی گیاه‌خواری پیروی می‌کرد، علاقه زیادی به سیب داشت و آن را میوه‌ای کامل می‌دانست و به همين دليل این نام را برای شرکت برگزید كه انتخاب او مورد قبول وزنیاک نیز قرار گرفت. جالب آن‌که سیب گاز زده اپل برگرفته از داستان آدم و هوا بوده و درخت سیب نماد درخت دانش است. در ابتدا لوگوی شرکت تصویری از یک درخت سیب که در زیر آن ایزاک نیوتن نشسته است طراحی شد، ولی این طرح خیلی زود حذف شد و در نهایت به لگوی یک سیب گاز زده ساده که امروزه می‌بینید تغییر یافت.یکی از نکاتی که در این کمپانی بسیار به آن توجه می‌شود این است که محصولات اپل اگرچه ممکن است جزو بهترین کالاها نباشند اما همواره از نظر زیبایی از مطرح‌ترین‌ها بوده است. از سال 1997 تا کنون یکی از معروف‌ترین شعارهای اپل «متفاوت فکر کن!»، محور اصلی تمام موفقیت‌های سال‌های گذشته اپل بوده و خوب است که ما نیز از این ایده استفاده کنیم!

 

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط هر روز آخرین خبر استخدامی را برات اس ام اس میفرستیم در تاریخ 1393/10/09 و 4:10 دقیقه ارسال شده است

سلام وقت بخیر

اگه تمایل داری هر روز آخرین اخبار استخدامی شرکت ، سازمان های دولتی را دریافت کنی

می تونی به لینک زیر جهت فعال سازی بری

http://sms.mida-co.ir/newsletter/6/estekhtam

این نظر توسط دریافت پنل رایگان به همراه خط اختصاصی با پیش شماره 50005 در تاریخ 1393/09/07 و 2:15 دقیقه ارسال شده است

باسلام خدمت شما مدیر عزیز

جهت ثبت نام پنل اس ام اس رایگان با همراه خط اختصاصی با پیش شماره 50005 می توانید به آدرس

http://50005.mida-co.ir

مراجعه نمائید.

منتظر حضور گرمتون هستیم

mida-co.ir

این نظر توسط پیشنهاد یک کسب کار هوشمندانه در تاریخ 1393/08/26 و 1:25 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما

این پیام احتمالا آینده ی تجاری شما را متحول خواهد کرد

شما می توانید با حداقل سرمایه ی اولیه ،

صاحب جامع ترین مرکز فروشگاهی و خدماتی شهرتان شوید

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت WWW.IBP24.ORG مراجعه نمایید

این نظر توسط سامانه پیامک در تاریخ 1393/07/02 و 1:36 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما مدیر محترم
شما می توانید با عضویت در طرح همکاری فروش پنل و خطوط پیامکی از بازدید کننده وبلاک خود درآمد کسب کنید
ابتدا وارد آدرس زیر شوید و مراحل ثبت نام رو کامل نمائید
http://sms.mida-co.ir/hamkar
سپس وارد پنل کاربری شوید و از قسمت شبکه فروش و بازاریابی کد های مربوط به فروش پنل را در سایت خود قراردهید بعد از معرفی هر کاربر به شما 25 درصد سود فروش داده می شود
جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه نمائید
mida-co.ir
info@mida-co.ir

این نظر توسط سامانه پیامک در تاریخ 1393/04/20 و 3:57 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما مدیر محترم

برای داشتن یک سامانه حرفه ای و رایگان همین حالا اقدام نمائید. سامانه sms5002.ir به شما یک پنل پیامک کاملا اختصاصی رایگان می دهد با این سامانه پنل ارتباطی جدیدی بین سایت و کاربران خود آغاز کنید. برای فعال سازی همین حالا اقدام نمائید.

جهت ثبت نام به آدرس زیر مراجعه نمائید

sms5002.ir/register.php


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 7
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 12
  • بازدید سال : 14
  • بازدید کلی : 99